سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تعداد کل بازدید : 187412

بازدید امروز : 51

بازدید دیروز : 10

مرحومین نایینی

[ خانه | ایمیل |شناسنامه | مدیریت ]

سایت های مفید

لوگوی دوستان







درباره سایت

مرحومین نایینی
مدیر وبلاگ : محمد جواد ایمانی نایینی[288]
نویسندگان وبلاگ :
محمد صادق ایمانی (@)[23]

محمد رضا خدابخشیان[10]
مسعود عبایی (@)[3]

اورانوس[4]
نسیم[2]
مجتبی پوربافرانی[2]
حسین فرزانیان محمدی[4]
محمد مهدی ایمانی نایینی[0]

آخرین مرحومین نایین

پیوندهای مفید

لینک به لوگوی من

مرحومین نایینی

حضور و غیاب

یــــاهـو

فهرست موضوعی یادداشت ها

مجالس ترحیم[57] . انتخابات[42] . اخبار اجتماعی فرهنگی[42] . اخبار عمرانی[31] . اخبار عمومی[25] . حوادث[19] . اخبار کشور و جهان[16] . اخبار علمی آموزشی[11] . صنایع دستی نایین[11] . انتصابات[9] . مقالات و دست نوشته ها[9] . اخبار سیاسی[9] . اخبار نظامی انتظامی[8] . اخبار ورزش[7] . مشاهیر نایین[7] . اخبار سفرها[6] . اخبار پزشکی سلامت[5] . اطلاعیه ها[5] . قوانین سایت[5] . درباره سایت و نویسندگان[5] . عکس های جالب[3] . آموزش نویسندگان[3] . اخبار اقتصادی[3] . اخبار روستای بافران[2] . اخبار مذهبی[2] . عکس های خبری[2] . مناسبت ها[2] . نظرسنجی[2] . مجالس و مراسم . درباره سایت و نویسندگان نایین نیوز دات آی آر . انتقادات . اخبار روستای مهرجان . Naein News khddk khmdk دشثهد دشثثد دشهد نایینیان نائینیان Naeini . آثار تاریخی نایین .

نظرسنجی

دریافت کد نظرسنجی

 

آخرین اخبار نایین

با دریافت این کد و قراردادن آن در سایت خود ضمن افزایش بازدیدکننده سایت خود به 2برابر از آخرین اخبار و اطلاعات نایین و ایران باخبر شوید.

دریافت کد اخبار نایین

بایگانی

انتخابات اسفند 86
پاییز 1387
تابستان 1387
بهار 1387
زمستان 1386
پاییز 1386
تابستان 1386
بهار 1386

اشتراک

 

دید و بازدید، دوستی را استوار می کند . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]

سایت نایین نیوز از عموم علاقمندان دعوت میکند تا به عنوان نویسنده با سایت همکاری نموده و از مزایای فوق العاده سایت استفاده نمایند. برای دیدن اطلاعات بیشتر به قسمت قوانین سایت مراجعه فرمایید.

سهمیه جدید بنزین خودروها و موتورسیکلت ها از ساعت ?? امروز اعمال

نویسنده:محمد جواد ایمانی نایینی::: جمعه 86/9/30::: ساعت 4:0 عصر

کارت بنزینشرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران روز جمعه در اطلاعیه ای اعلام کرد که "سهمیه جدید بنزین خودروها و موتورسیکلت ها از اول دی ماه - ساعت 24 روز جمعه اعمال میشود".
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، اجرای دور دوم طرح سهمیه بندی بنزین تا پایان فروردین سال، 1387 خواهد بود.
این اطلاعیه به تمام دارندگان خودرو و موتورسیکلت اعلام کرد، براساس تجارب حاصله از دوره شش ماهه سهمیه بندی بنزین، تغییراتی به شرح ذیل از ابتدای دی ماه سال جاری در نحوه اختصاص سهمیه بنزین به خودروها و موتورسیکلت ها اعمال می شود:

1- سهمیه بنزین خودروهای سواری شخصی از ابتدای دی ماه سال جاری تا پایان فروردین سال - 87 چهارماه - به ازای هر ماه 120 لیتر در مجموع 480 لیتر به طور یک جا لحاظ می شود.

باقیمانده سهمیه مصرف نشده از دوره نخست به میزان 600?لیتر به صورت کامل به دوره دوم انتقال خواهد یافت.
2- سهمیه بنزین موتورسیکلت ها از ابتدای دی ماه جاری ماهانه ?? لیتر خواهد بود.

3- سهمیه بنزین وانت های نوع دو که در دوره قبل ماهانه ??? لیتر در نظر گرفته شده بود، از ابتدای دی ماه سال جاری ماهانه 400لیتر لحاظ می شود. ضمنا سهمیه وانت های نوع یک کماکان ماهانه 600لیتر است.

4- سهمیه بنزین تاکسی های بنزین سوز از ابتدای دی ماه سال جاری ماهانه 700لیتر است.
5- سهمیه بنزین تاکسی های دوگانه سوز از ابتدای دی ماه امسال ماهیانه 400لیتر منظور می شود. بر اساس تصمیم های گرفته شده جهت روان سازی سوختگیری خودورهای تاکسی های دوگانه سوز، بیشتر جایگاه های عرضه گازطبیعی با هماهنگی لازم صرفا به سوخت گیری تاکسی ها اختصاص خواهند یافت.
6- همچنین سهمیه قابل توجهی جهت استفاده بنزین خودروهای عمومی روستایی در نظر گرفته شده است که از طریق فرمانداری ها اختصاص می یابد.



دکتر محمدرضا جلالی نائینی

نویسنده:محمد جواد ایمانی نایینی::: جمعه 86/9/30::: ساعت 12:0 عصر
دکتر سید محمد رضا جلالی نائینی، در سال ???? ش در شهر نایین به دنیا آمد. خاندانش از علما و مولفین بنام و روحانیون بزرگ زمان خود بودند. تحصیلات مقدماتی را در منزل پدری و مکتبخانه آغاز کرد و عربی و ادبیات فارسی را آموخت. سپس به مدرسة حکیم نظامی اصفهان رفت و به ادامة تحصیل پرداخت. قسمتی از دورة متوسطه را در مدارس صارمیه و سعدی طی کرد و بقیه را پس از عزیمت به تهران، در مدرسه ثروت تهران (ایرانشهر) و دار الفنون به پایان رساند. در سال ???? شمسی وارد مدرسه عالی حقوق و علوم سیاسی شد و در سال ???? ش لیسانس قضائی گرفت. سپس به دادگستری پیوست و تا سال ???? ش در مشاغل قضائی انجام وظیفه کرد. در این سال از مشاغل قضائی کناره گیری کرد و به وکالت روی آورد.
در کنار کار وکالت، مشغول تحصیل در دوره دکترای حقوق دانشگاه تهران شد و حتی پایان نامه تحت عنوان «کلیات قانون جزا در ایران» تهیه کرد اما به دلیل انحلال دوره دکتری موفق به دریافت دانشنامه نشد. نایینی مطالعات بسیار عمیق و گستردهای در زمینه هند شناسی انجام داد و مقالات و کتب زیادی در این زمینه تالیف نمود. به نحوی که دکتر تاراچند سفیر سابق هند در ایران، وی را بعد از محمد بیرونی، دومین هند شناس بزرگ نامیده است.
دکتر جلالی یکی از اعضای کانون وکلا بود و در سال ???? به ریاست کانون وکلا انتخاب شد و چند سالی در این مقام بود.


وضعیت فعلی فرش نایین

نویسنده:محمد جواد ایمانی نایینی::: پنج شنبه 86/9/29::: ساعت 4:0 عصر

فرش ناییندر حال حاضر متأسفانه در سراسر ایران، قالی به سبک نایین تولید می شود. در نتیجه بررسیهای به عمل آمده، در زمینه علل این گستردگی به نتایج زیر رسیدیم:

·         تولید کنندگان نایینی: بدین معنا که به دلیل بالا بودن هزینه تولید در نایین (دستمزد بافندگان) تولید کنندگان نایینی برای به دست آوردن نیروهای کار ارزان قیمت، به سایر نقاط کشور مراجعه نموده و ضمن آموزش شیوه نایینی به آنان با صرف هزینه تمام شده، کمتر به ارزش افزوده بیشتری دست می یابند. این مسئله سبب آشنایی سایر مناطق کشور با شیوه قالیبافی نایینی و در نهایت تولید آن در این مناطق شده است.

·         محدودیت رنگ قالی نایین: به دلیل محدودیت رنگ قالی نایین، بافت آن نیاز به دقت زیادی (جهت تشخیص رنگها) ندارد و بافندگان مبتدی نیز دارای توان اجرای رنگبندی آن هستند.

·         به کارگیری قالیهای معمول و آشنا در نقوش قالی نایین: آشنایی نسبی سراسر کشور با نقوش معمول (با حساسیت بسیار کم) در قالی نایین سبب تسهیل در اجرای آن گردیده است.

·         ارزش افزوده: ارش افزوده قالی نایین نسبت به تولیدات سایر مناطق با شرایط یکسان، از میزان بالاتری برخوردار است و همین مسئله سبب گرایش نواحی دیگر به تولید این نوع از محصول گردیده است.

·         بازار فروش: در دسته بندی قالی نواحی مختلف ایران براساس میزان بازار فروش، قالی نایین (بخصوص در گذشته) از جایگاه خاصی برخوردار بوده و در نخستین ردیف های آن قرار می گیرد.

گستردگی بیش از پیش فرش نایین سبب ایجاد شرایط و مشکلاتی در زمینه قالیبافی در سطح منطقه و کشور گردیده است، که عبارتند از:

1- عرضه بیش از تقاضا: در نتیجه تولید انبوه قالی به سبک نایین در سطح کشور، میزان عرضه این کالا بیش از میزان تقاضا شده و این امر سبب ایجاد مشکلاتی شده است که عبارتند از:

·         نزول قیمت محصولات: طبق اصول اقتصادی چنانچه عرضه یک کالا بیش از میزان تقاضا برای آن باشد، قیمت کالای مورد نظر کاهش یافته و این در شرایطی است که نرخ تمام شده محصول ثابت و چه بسا در بسیاری از موارد سیر صعودی داشته است.

·         از دست دادن بازارها: در نتیجه افزایش میزان عرضه و تکرار بیش از حد آن رغبت و تمایل خریداران محصول کاهش یافته و در نتیجه منجر به از دست دادن بازارها می گردد.

2- عدم توانایی تولید قالی اصیل نایین در سایر نقاط کشور: شرایط جغرافیایی منطقه نایین شامل آب و هوا، میزان رطوبت موجود در هوا، ترکیب شیمیایی آب وحتی پوشش گیاهی و جانوری منطقه، سبب ایجاد کیفیت خاصی در قالی نایین شده که دستیابی به این کیفیت در سایر مناطق جغرفیایی با توجه به تغییر شرایط مذکور غیر ممکن گردیده است.

3-نزول کیفیت محصولات: با بالا رفتن سطح کمی تولیدی محصول و عدم حضور کارشناسان تعیین کیفیت و مرغوبیت محصولات (در داخل و خارج از کشور) و عدم آشنایی خریداران با نحوه تشخیص مرغوبیت محصول و نیز با توجه به این نکته که تولید محصول مرغوب نیاز به هزینه اولیه و زمان بیشتر و در نتیجه قیمت تمام شده بالاتری دارد، سبب شده تا تولید کنندگان (با توجه به عدم وجود تفاوت قابل توجه در نرخ فروش) تمایلی به تولید محصول مرغوب (فرش اصیل نایین) نداشته باشند. و تمامی این مسائل در نهایت منجر به نزول کیفیت قالی نایین گردد.



توزیع جغرافیایی فرش نایین

نویسنده:محمد جواد ایمانی نایینی::: پنج شنبه 86/9/29::: ساعت 3:0 عصر
فرش نایینامروزه در بخشها و دهات حومه نایین از جمله تودشک که فرشهای مرغوبی در آن بافته می شود، دربرخی دیگر از بخشهای استان اصفهان از جمله اردستان و بیابانک و حتی مناطقی دورتر مانند طبس (استان خراسان) و قزوین فرشهایی با متابعت از طرح و تکنیک بافت نایین تولید و به بازارهای منتظر و مشتاق عرضه می شود.
آنچه در روستاهای جنوبی و شرقی و شمالی نایین بافته می شود دقیقاً در گستره نفوذ فرهنگی فرش نایین است. هنگامی که این فرش از «خور» به سوی طبس و کاشمر و سبزوار حرکت می کند به نوعی رفتهرفته از کیفیت تهی می شود.
در بافرون، جشوقان، تودشک زفره (در روستای مارشینان) و جندق فرشهایی مرغوب و با کیفیت عالی بافته می شود. اما در مناطق خور، اردیب، گرمه و مهرجان فرشها کیفیت نازتری می یابند. در مسیر خور به طبس نیز کیفیت فرش به علت استفاده از پشمها و رنگهای نا مرغوب و جفتی بافی پایین آمده است.
در روستای فرخی نیز فرشبافی رواج دارد که قالیبافی آنها در حد متوسط است. اردیب و عروسان نیز قالیبافی متوسطی دارند ولی بهترین فرش منطقه از آن جندق است که در آنجا فرش ابریشمی نیز بافته می شود.
روستاهای اطراف نایین در مسیر نطنز، نظیر جشوقان چو، (گش کو، جوشقان کوچک)، رحیم آباد، ورزنه، حزن آباد، اوشن بادافشان، میلاجرد، کوشکویه سگزی ومزرعه شور عموماً قالیبافی وجود دارد.
به موازات حرکت از طرف روستاهای خور در مسیر بیاذه، فقر طبیعی منطقه همراه با عوامل فرهنگی بر کیفیت بافت قالی اثر می گذارد که از آن نمونه می توان به پشم های نامرغوب و جفتی بافی اشاره کرد.
در منطقه تودشک، رنگرزی نیز رواج دارد، البته در سالهای اخیر استفاده از رنگهای شیمیایی همراه با قرمز دانه نیز در این مناطق رواج یافته است، که این امر می تواند یکی از دلایل گریش رنگهای شفاف و یاقوتی به دست آمده از قرمز دانه به سمت رنگ قهوه ای باشد.

ابعاد فرش نایین

نویسنده:محمد جواد ایمانی نایینی::: پنج شنبه 86/9/29::: ساعت 2:0 عصر

فرش ناییندر نایین برخلاف بسیاری از مناطق دیگر کشور، قالی از ابعاد خاصی تبعیت ننموده و قالی این منطقه در اندازه های بسیار متنوعی تولید می گردد.
چنانکه ملاحظه می گردد ابعاد در قالی نایین تابع هیچ اصل ثابتی نیست و این مهم یکی از خصوصیات فرش این منطقه است.
با توجه به توضیحات مذکور تعیین رجشماری خاص جهت ابعادی معین (در قالی نایین) توسط طراح و بر روی نقشه غیر ممکن بوده و طراحان تنها براساس تهداد گره مورد نظر در عرض و طول قالی، ابعاد نقشه را تعیین می نمایند و حال تولید کننده می تواند نقشه مذکور را براساس تقسیم بندیهای خاص خویش بر روی چله مورد نظر: 4لا، 6لا و با 9 لا پیاده نماید. بدین ترتیب طبق نقشه ای واحد محصولاتی با ابعاد و رجشمار و انواع گوناگون تولید می گردد و همچنین در هر یک از این انواع چله ها نیز با تغییر میزان تراکم تارها طبق سلیقه شخصی، می تواند با نقشه ای ثابت و یک نوع چله، قالیهایی با ابعاد و تراکم (رجشمار) متفاوت تولید نماید.

ابعاد متداول فرش نایین

·         9060   

·         12090     

·         180120

·         200120

·         200130

·         210130

·         230150

·         280170

·         280180

·         300200

·         330220

·         400300

·         430300

·         1000600

 



رنگبندی فرش نایین

نویسنده:محمد جواد ایمانی نایینی::: پنج شنبه 86/9/29::: ساعت 1:0 عصر
فرش نایینبا وجود شاخص بودن طرح فرشهای نایین، اگر هویت واقعی این فرش را از آن رنگ آمیزی آن ندانیم، نقض غرض کرده اییم. این نوع رنگ آمیزی که عموماً به مدد قابلیت رنگ های طبیعی و گیاهی و به دست رنکرزان ماهر نایینی بر این فرش حاصل می شود، کاملاً از رنگ آمیزی فرش های سایر نقاط ایران، به خصوص فرش های رنگین عشایری و روستایی و نقوش پر و رنگ آمیزی متراکم فرش های تبریز و حتی اصفهان قابل تشخیص است.
مشخصه های رنگ آمیزی فرش های نایین، که قسمت عمده ی شهرت خود را مدیون آن است، زمینه ی رنگی از نوع روشن و مات است که همراه با طرافت و دقت در بافت به نقوش متراکم و پر از پیچش سنتی، آرامشی شگفت انگیز می دهد. اگر این کیفیت را یکی از دلایل اصلی نفوذ فرش نایین در بازارهای جهان بدانیم، شاید تعبیر روان شناسانه ی این امر آن باشد که رنگ های زیبا و آرامش بخش و رؤیا گونه ی فرش نایین به نوعی در تعدیل هیجان های فرساینده ی زندگی امروز مؤثر است.
با توجه به این که فرش نایین فاقد قدمت، یا حداقل مدارک مستندی است که دلایل این گونه رنگ آمیزی را توجیه کند، می توان این کیفیت را مدیون آرامش حسزت انگیزی دانست که در فضای این شهر کوچک احساس می شود.

دکتر حسین فاطمی – وزیر امور خارجه ایران

نویسنده:محمد جواد ایمانی نایینی::: پنج شنبه 86/9/29::: ساعت 12:0 عصر

دکتر حسین فاطمیدکتر حسین فاطمی، روزنامه نویس، سیاستمدار و مبارز پر شور و وطن خواه، اصلالتاً اهل نایین بود. دیار نایین همان شهر و سرزمینی که مردان برجسته و درخشان، رجال دانشمند، سیاستمداران با فضیلت و پاکدامن و بزرگوار تقدیم ایران کرده است. چهره‌های تابناک و خدمتگزارانی نظیر میرزا نصرالله نایین (مشیر الدوله)، میرزا حسین خان مؤتمن الملک و حسن پیرنیا (مشیر الدوله)، آن مرد، نخستین رجل نامدار و سیاستمدار و مدبر و روشن بین عهد ناصری و مظفری بود که علاوه بر ماموریت‌های سیاسی در خارج از ایران، وزیر خارجه اواخر دوره ناصری و اوایل زمان مظفر الدین شاه بود. فرزندان وی که معروف ترینشان میرزا حسین خان (مؤتمن الملک) و میرزا حسن خان مشیر الدوله بودند، اولی در مقام ریاست مجلس شورای ملی در ادوار محتلف تقنینیه و دومی چند بار نخست وزیر زمان مشروطه بود. شهید دکتر حسین فاطمی در ایام جوانی در نایین و اصفهان روزگار می‌گذرانید و درس می‌خواند. گاهی نیز در ابتدای خدمت در دستگاه شهرداری برادرش در شیراز بسر می‌برد. به علت علاقه و دلبستگی خاصی که به تحصیل دانش و فن روزنامه نگاری داشت برای تحصیل در این رشته روانه پاریس شد و پس از سه سال کسب علم با گرفتن عنوان دکترا روانه ایران گردید و به شهر اصفهان شتافت. دکتر حسین فاطمی در همان ایام تحصیل در رشته روزنامه نگاری، مقالات متعددی به روزنامه مبارز مرد امروز (مهمترین و پرفروش‌ترین روزنامه‌های ایران) به مدیریت (شهید محمود مسعود) می‌فرستاد که در همین روزنامه به چاپ می‌رسید و علاقمندانی پیدا کرد. دکتر فاطمی پس از اقامت در شهر اصفهان، شروع به انتشار روزنامه باختر کرد. که صاحب امتیاز آن سیف پور فاطمی برادر او بود. مدتی که از انتشار روزنامه باختر گذشت، محلی در خیابان سعدی تهران اجاره کرد و آن را دفتر روزنامه خود قرار داد. روزنامه باختر با یک کادر هیئت تحریریه و کادر خبرنگاری منظم و باضافه یک سازمان آبرومند در تهران انتشار یافت و همچنان با تیراژ کم سابقه‌ای در محافل سیاسی و اجتماعی و اداری تهران راه یافت. دکتر فاطمی متعاقب انتشار این روزنامه، امتیاز روز نامه معروف (باختر امروز) را گرفت. مرحوم دکتر حسین فاطمی و حسین مکی در محور مبارزات نهضت ملی یا جبهه مشترک قرار داشتند. قلم دکتر فاطمی حقاً خدمتی شایسته و با ارزشی به جنبش مردمی نهضت ملی و روشن شدن افکار عمومی می کرد. دکتر مصدق بارها گفته بود:
(قلم فاطمی از چند سپاه و لشکر هم برای پیشرفت نهضت مؤثرتر و کار سازتر بود.) شهید دکتر فاطمی در ابطال انتخبات قلابی دوره شانزدهم قانون گذاری و شروع مجدد آن فعالانه شرکت داشت و در این طریقت سخت مبارزه می‌کرد. او بنیان گذار سازمان روزنامه‌های طرفدار نهضت ملی ایران بود و اغلب جلسات مدیران و نویسندگان این جراید در خانه اجاره‌ای وی تشکیل می‌گردید.
دکتر فاطمی چه در کار روزنامه نویسی و چه در مبارزات سیاسی، مردی جدی با شور و حرارت و بسیار با شهامت، قاطع بی‌پروا و صریح و با ایمان بود. به هیچ بها و قیمتی از عقاید سیاسی آزادیخواهی و آزاد اندیشی خویش عدول نمی‌کرد و از قدرت‌های فرعونی، فرعون‌های عصر و زمان هراسی به دل راه نمی‌داد.
در سال 1330 وقتی دکتر مصدق بنا به تمایل اکثریت نمایندگان دوره شانزدهم مجلس شورای ملی به نخست وزیری رسید، بلافاصله شروع انتخاب همکاران و اعضای هیئت دولت خود نمود. او از ابتدا در فکر انتخاب معاون سیاسی و اداری خود بود و وقتی یاران وی از جمله حسین مکی و دکتر فاطمی را به عنوان و دستیار اول ایشان به او پیشنهاد کردند، دکتر مصدق از این امر استقبال نمود. مصدق که خود تصمیم داشت در تمام دوران نخست وزیری از دریافت حقوق خوداری نماید و البته این کار را هم کرد به مکی گفت: دکتر فاطمی شایسته‌ترین شخصی است که می‌تواند به عنوان معاون سیاسی با من همکاری نماید ولی شرط آن این است که ایشان در شرایط کنونی از نصف حقوق معاونت بعنوان کمک به بیت المال و صرفه جویی در هزینه‌های نخست وزیری صرف نظر نماید. دکتر فاطمی نه تنها این شرط را مورد قبول قرار داد بلکه گفت حاضرم که از تمام حقوق معاونت هم بگذرم تا افتخار چنین کاری را داشته باشم.
دکتر مصدق و دکتر حسین فاطمیدکتر فاطمی پس از معالجه و بازگشت از مسافرت آلمان به وطن، در مهرماه سال 1331 از طرف دکتر مصدق به سمت وزیر امور خارجه ایران برگزیده شد و در همین ماه بود که رسماً قطع روابط با انگلستان از طرف دولت ایران و به وسیله وزیر خارجه اعلام گردید.
وزارت خارجه در هنگام تصدی فاطمی بجنبش و حرکت در آمده از حالت افسردگی و نیمه جانی بیرون شده، سخت فعال و پر جوش وخروش گردید، گویی با بودن این مرد در رأس وزارت خارجه خون تازه‌ای به کالبدش ریخته شد و نفس‌های تازه‌ای می‌کشید، به همین علت باید اذغان نمود که وضع جدیدی که در این وزارتخانه بود هیچ دوره و زمانی سابقه نداشت. بعد از کودتای شوم و ننگین 28 مرداد، دکتر حسین فاطمی ناگزیر برای این که به چنگ ماموران دژخیم کودتاگران نیافتد بطور مخفی میزیست و برای یافتن وی کوشش‌های مأمورین امنیتی و در هر کجا که احتمال یافتن او می رفت یک لحظه متوقف نمی‌شد.
روز شنبه ششم اسفند 1332 سرگرد مولوی با جیپ فرماندار نظامی دکتر فاطمی را دستگیر نمود. مولوی دکتر فاطمی را بدون فوت وقت با همان لباس خانه با کفش سرپائی سوار جیپ کرده پس از وارد کردن ضربه‌ای با اسلحه بر سر او وی را با خود می‌برد و در اداره شهربانی زندانی می‌گرداند ولی قبل از زندانی شدن وزیر خارجه ایران، عده ای از اوباش به تحریک مقامات امنیتی درمدخل شهربانی اسیر مریض را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهد که اگر هر آینه خواهر دکتر فاطمی به آنجا نرسیده بود و خود را بر روی برادر نمی‌افکند احتمال داشت در همانجا به وسیله ایادی کثیف حکومت به شهادت برسد. دکتر فاطمی را سپس از شهربانی به زندان لشکر زرهی می‌برند و در آنجا زندانی می‌کنند. فاطمی مدت دو ماه در وضع ناراحت کننده‌ای در حالی که خون استفراغ می‌کرد و بارها تا کام مرگ پیش رفته بود بسر می‌برد.
دادگاه عادی شماره یک دادرسی ارتش پس از ده جلسه رسیدگی و استماع مدافعات دکتر فاطمی و وکلای مدافع در ساعت سه و چهل و پنج دقیقه بعد از ظهر روز یکشنبه هجدهم مهرماه ختم دادرسی را اعلام و دادگاه برای صدور رأی وارد شور شد.
دادگاه پس از بررسی مدافعات متهمین و وکلای مدافع سرانجام ماده استنادی ارتش را علیه متهم مورد تأیید قرار داد و با اتفاق آراء، حسین فاطمی را به اعدام محکوم نمود. ساعت چهار و هفت دقیقه بامداد روز چهارشنبه نوزدهم آبانماه 1333، تیمور بختیار فرماندار نظامی و سر تیپ آزموده دادستان ارتش به زندان رفتند و حکم اعدام دکتر حسین فاطمی در لشکر 2 زرهی به وی ابلاغ گردید.
آزموده گفت اگر وصیتی دارید بفرمایید، شما مکرر می گفتید «من از مرگ ابایی ندارم و مرگ حق است» دکتر فاطمی نگذاشت حرفش تمام شود و پاسخ داد: «آری. آقای آزموده، مرگ حق است و من از مرگ ابایی ندارم آن هم چنین مرگ پر افتخاری، من می‌میرم که نسل جوان ایران از مرگ من عبرتی گرفته و با خون خود از وطنش دفاع کرده و نگذارد جاسوسان اجنبی بر این کشور حکومت نماید، من درهای سفارت انگلیس را بستم غافل از این که تا دربار هست انگلستان سفارت لازم ندارد» هنگامی که او را برای اعدام می‌بردند آزموده از وی خواست اگر خواسته دارد بگوید. گفت: خواسته‌های من، دیدن خانواده، ملاقات دکتر مصدق و صحبتی با افسران می‌باشد . آزموده می گوید، هنوز هم دست از این مرد بر نمی‌داری؟ دکتر فاطمی قبل از اجرای حکم به آزموده می‌گوید: « آقای آزموده، مرگ بر دو قسم است، مرگی در راه شرف و افتخار و من خدای را شکر می‌کنم که در راه مبارزه با فساد شهید می‌شوم، خدای را شکر می‌کنم که با شهادتم در این راه دین خود را به ملت ستمدیده و استعمار زده ایران اداء کرده‌ام و امیدوارم سربازان مجاهد، نهضت همچنان مبارزه را ادامه دهند.»

دکتر فاطمی در آن موقع روحیه‌اش بقدری قوی بود که اگر کسی وارد اتاق می‌شد و از جریان اوضاع اطلاع نداشت هرگز باور نمی‌کرد، این شخص کسی است که چند دقیقه دیگر باید تبر باران شود و وصیتنامه اش را هم نوشته است. هنگام اجرای حکم در حالی که هوا بشدت سرد بود روی همان پیراهنی که بر تن داشت یک پیژامه و کفش سرپایی آماده ایستاد... «... هشت گلوله تیر از دهانه لوله تفنگ‌های چهار مأمور مرگ شلیک شد. دو تیر روی قلب، همان قلبی که بخاطر وطن می‌طپید. و شش تیر دیگر به سینه ...» و به این طریق دکتر فاطمی، آن مرد مبارز راستین و سیاستمدار و روزنامه نگار شجاع مردانه به شهادت رسید و دفتر زندگی پرتلاطمش بسته شد.



طرح های رایج فرش نایین

نویسنده:محمد جواد ایمانی نایینی::: پنج شنبه 86/9/29::: ساعت 12:0 عصر

فرش نایینبراساس شواهد موجود، اولین طرحهای قالی منطقه نایین از اصفهان و بیشتر از تهران (مرکز هنرهای زیبا) به صورت مدادی تهیه شده و در نایین رنگ آمیزی می شد. البته هنر رنگ و نقطه نمودن نقشه قالی نیز توسط مردی به نام مدرسی که از یزد به نایین آمده و در ضمن اولین عکاسی این شهر نیز بود، به نایین راه یافته است.

اصلی ترین طرح های مورد استفاده در فرش نایین طرح های شناخته شده یی نظیر شاه عباسی، لچک ترنج با استفاده از ترکیبات اسلیمی، ختایی و به طور کلی نقوشی است که با سنتی ترین طرح های ایرانی بستگی دارد. استفاده ی مناسب از طرح های سنتی همراه با رنگ آمیزی خاص فرش های نایین، هویتی خاص و جهانی برای این فرش ها تأمین کرده است. از نقوش سنتی دیگری که از آنها استفاده هایی هنرمندانه در فرش نایین شده است می توان به نقش گنبد (سقفی)، حاج خانمی، درختی، قابی، محرابی، محرمات، افشان، لچک ترنج و کتیبه یی و تاریخی اشاره کرد.

با آن که کوچکی شهر و محدودیت و سابقه ی اندک تولید، مانع از آن است که از طراحی گسترده و طراحان صاحب نام و متعدد، نظیر آنچه در اصفهان و تبریز دیده می شود سراغ بگیریم، بایداذعان کنیم که تولید کنندگان و طراحان فرش نایین، زیباترین و دلپذیرترین موارد استفاده و بازسازی طرح های رایج در مناطق قالی بافی دیگر را برفرش خویش نشان داده اند. با این وصف برخی زمزمه های سال های اخیر، دایر بر یکنواخت بودن فرش های نایین، تولید کنندگان این فرش را بر آن داشت که به ایجاد برخی نوآوری ها و استفاده از نقوش متنوع تر دست بزنند، که از جمله ی آنها، علاوه بر استفاده ی بیشتر از نقوش سنتی، بافت فرش های کناره، دایره، شش گوش، و هشت گوش است. در غالب این طرح ها، ظرافت و پرکاری قلم طراحان نایینی، روح و هویت خاص فرش های نایین را تضمین کرده است.

نتایج تحقیقات به عمل آمده نشان دهنده آن است که کلیه طرحهای مورد استفاده در بیشتر مناطق قالیبافی کشور (به استثنای طرحهای خاص برخی از مناطق) در نایین مورد استفاده بوده و معرفی تمامی طرحهای به کار رفته در فرش این منطقه، نیازمند معرفی غالب طرحهای مشخص قالیهای کشور می باشد. با این وجود طرحهای قالیهای نایین عمدتاً بصورت لچک و ترنج بوده و استعمال سایر طرحها کاربرد کمتری دارد. با توجه به طرح و نقش قالی های قدیمی موجود در نایین و اظهارات صاحبنظران می توان طرحهای اصیل فرش این منطقه را چنین برشمرد: لچک و ترنج، افشان، برگردان، ابری، ماهی درهم، خشتی، شکارگاه اژدری، پنجه گرگی، حاشیه حاج احمدی، قاب قلمدون، بند اسلیم، و از دیگر طرحهای جدیدتر مورد استفاده در این منطقه می توان از: طرحهای مهندسی و گنبدی، قاب درختی، بته جقه، گل فرنگ و نقشه غلط نام برد.

لکن با وجود تمامی نقوش مذکور، مهمترین و اصلی ترین طرح مورد استفاده در این شهرستان همان لچک و ترنج بوده و از تنوع بسیار بالایی برخوردار است و اصولاً فرش نایین به لچک و ترنج شناخته شده است. شاید به دلیل استفاده شدید از این قالب باشد که قالی این منطقه به عنوان فرش زیر پایی معروف شده است. در بررسی نقوش مختلف به کار رفته در قالی نایین به نتایج زیر می رسیم:

1. تمایل شدید به سوی طبیعت و گل و گیاه: در قالی این منطقه استفاده از نقوش ختائی و شاه عباسی و گل و برگهای طبیعی به وفور دیده می شود. و این دلیل جغرافیای کویری منطقه و عدم دسترسی به چنین زیبای هایی در طبیعت اطراف باشد. چنانکه در تاریخ و هنر جهان نیز شاهدیم که بشر آنچه را که در آرزوی آن است در قالب هنر وارد محیط زندگی خود می نماید.

موضوع مستتر در سراسر آنها مفهوم دیرینه باروری است، و همه عناصر از وفور بازتاب طبیعت و یک باروری حکایت می کنند که در باغ سر سبز، یا در باغ بهشت ممکن است یافت شود. این همان چیزی است که سرزمین نیمه خشک ایران در آرزوی آن بسر می برد. اگر چه بندرت به آن دست می یابد. چنین نمادی در یک شهر کویری مانند نایین، که در سر حد بقاء وتهدید حرارت صحرایی داغ و بی حاصل بوده است، معنایی بس گیرا بخود می گیرد.

2. عدم تمایل به شمایلگری: یکی از مشخصات اساسی نقوش قالی نایین عدم تمایل آن به سوی شمالیگری است. در نمونه های بسیار نادری نیز که هم اکنون دیده میشود، ضعف شدید در کار تمام شده، موجب عدم تمایل به ادامه این کار شده و این در شرایطی است که درمناطق همجوار این منطقه، مراکز چهره بافی چون اصفهان وجود دارد. در پاسخ دلیل این مطلب به نتایج زیر دست یافته ایم.

1. 2) وجود محدودیت شدید رنگی در رنگ بندی قالی نایین: بافت چهره نیاز به تنوع رنگی بسیار بالا و حساسی دارد و این در شرایطی است که ترکیب رنگ قالی نایین از مدویت خاصی برخوردار است.

2. 2) عدم توانایی تکنیک بافت منطقه: تنها گره مورد استفاده در این منطقه نامتقارن، آنهم عمدتاً بصورت جفتی بافی است، در صورتیکه می دانیم برای بافت چهره نیاز به استفاده از چندین نوع گره و تکنیک مختلف بافت جدید ایجاد ظرافتهای موجود در فرم و رنگ چهره می باشد.

3. 2) عدم وجود برنامه و یا آموزشهای لازم جهت ارتقاء سطح دانش بافندگان در زمینه تکنیکهای مختلف بافت: امروزه نیز چون گذشته در نایین بافندگان تنها آموزش نحوه بافت از استادکاران و بدون هیچ نوع دخل و تصرفی آنرا به کار می گیرند.

4. 2) عدم نظارت طراحان بر روند بافت: در نایین غالباً طراحان پس از طراحی هیچ نوع نظارتی برروند جریان بافت نداشته و عملاً ارتباطی بین اساتید طراح و بافنده وجود ندارد و این نکته با توجه به عدم آشنایی بافندگان با فرم و رنگ صحیح نقوش حساسی چون چهره، سبب بروز مشکلات عمده ای می گردد.

5. 2) نگرش اقتصادی صرف، نسبت به مسئله قالی در فرهنگ نایینی: بدین معنا که در این شهرستان عدم وجود زمینه های صنعتی، کشاورزی و دامپروری در سطح وسیع، سبب اتکاء اقتصاد منطقه بر هنر، صنعت قالی شده است و در چنین شرایطی تنها با وجود بازار فروش و ارزش افزوده به میزان لازم، دیگر نیازی به ایجاد تحول درنقوش و سایر مراحل تولید ضروری به نظر نمی رسد.



ساختار فرش نایین

نویسنده:محمد جواد ایمانی نایینی::: پنج شنبه 86/9/29::: ساعت 11:0 صبح

فرش نایین، با کیفیتی که در بازارهای جهانی معروف است، از آن نوع فرشهایی نیست که استفاده از پشمهای ضخیم ایرانی در آنها امتیازی به حساب آید. پشم مصرفی در این فرشها از نوغ ظریف است و درصد بالایی از آن نوع پشمی است که به آن کرک گفته می شود. اما آنچه می توان در مورد پشم یا کرک مورد استفاده در این فرشها گفت، آنست که کلاً از پشم نو و خالص و از نظر ظرافت از حد استاندارد پشمهای ایرانی بالاتر است. فرش نایین از زمینه های نادر و مناسب کاربرد پشمهای ظریف غیرایرانی است.
فرش نایین دارای گره فارسی و دو پود است. ساختار فرش متکی بر بافت و شرایط فنی حتی الامکان دقیق است. نقایص بافت از جمله کجی، سره، نزدن پود، دو دست شدن، چند رنگی، و غلط بافی در این فرش بسیار کم و کیفیت تولید در حد بالای استاندارد است. بدیهی است که در اینجا هنگامی که صحبت از فرش نایین می شود، نوعی فرش خاص مورد نظر است که از نظر بازارهای داخلی و جهانی، به عنوان یک فرش عالی ایرانی شهرت ویژه یی دارد و به آسانی می توان دریافت که کیفیت عالی بافت، که متضمن ثبات رنگ، ابعاد، استحکام، دوام و همچنین صحت و دقت در نقشه است، در این شهرت بی تأثیر نبوده است.
دارها عموماً چوبی است و تلاش هایی برای تعدیل آنها به دارهای فلزی صورت گرفته است. روش نصب دار و شیوه ی چله کشی و پایین کشی فرش، مشابه مراکزی نظیر اصفهان و کاشان است و افرادی خاص درانجام این کارها مهارت و تجربه دارند.
فرش هایی که درون منازل و عمدتاً به وسیله ی زنان بافته می شود، به دلیل طولانی بودن زمان بافت، فشار چندانی بر بافنده وارد نمی کند. پرداخت اولیه، ضمن بافت صورت می گیرد و پرداخت نهایی فرش هایی بالاتر از 160 جفت (گره) با دست انجام می شود. نایین یکی ازمراکز موفق بافت فرش های بزرگ پارچه با کیفیت خوب بوده است (شاید علت این امر استاندارد بودن نسبی نقشه هاست که باعث افزایش سرعت تولید می شود).
اگر چه امروز تعداد این فرشها کم شده، ولی استفاده از دستگاههای مکانیکی پیشرفته برای شستشو، کز دادن (برای از بین بردن گره ها و پرزهای اضافی پشت فرش) و پرداخت، در مراحل تکمیل این فرش ها ضروری است. کار گاه های نایین، چه در مراحل بافت و چه در مراحل تکمیل، عموماً روشن و پر نور بوده و از نظر استاندارد مطلوب می باشند و این امر بی تردید از دلایل بالا بودن کیفیت فرش های تولیدی است.
تار و پود فرشهای نایین از پنبه و پرز از ابریشم ولی ترکیب پشم و ابریشم است که معمولاً ابریشم سفید را در حاشیه نقوش فرش می بافند که به طرح حالت برجسته می بخشد.
گره: فرشهای نایین با گره سنه بافته می شوند و تعداد آنها از سیصد هزار تا یک میلیون گره در هر متر مربع تغییر می کند.
قالیهایی که برای مصرف خانواده ها به کار می رود مجموعاً ساختاری محکم و پرزهایی بلند دارد تا برای زیر پای افراد و خانواده دوام بیشتری داشته باشند و چون قالیهای نایین دارای
پرزهایی کوتاهند، و اکثراً رنگهای روشن در آنها به کار رفته، برای مصرف خانواده ها کمتر مورد احتیاج است و بیشتر برای تزئین به کار می رود.
خامه مورد مصرف در فرش نایین از کارخانه ی پشم هرند – شرق یزد، صنایع کرک کاشان و صنایع کاشان فراهم می آید و از نمره 8 تا 20 متریک در این فرش به کار می رود که نمره 20 آن در فرشهای ظریف نایینی مصرف می شود. نخهای مورد مصرف در چله ی فرش، از نوع چله ی موردمصرف در فرشهای اصفهان است و از اصفهان و کاشان تأمین می شود، علیرغم شهرت فرشهای ابریشم، فرش نایین بیشتر بر پنبه و پشم متکی است.

ادامه مطلب



تاریخچه فرش نایین

نویسنده:محمد جواد ایمانی نایینی::: پنج شنبه 86/9/29::: ساعت 10:0 صبح

پیدایش صنعت و هنر فرش در نایین به شهادت کتاب تاریخ نایین تالیف عبدالحجت بلاغی با بنیان گذاری اولین مدرسه نایین ارتباط دارد. در سالهای آغازین نهضت مشروطه ایران یکی از فضلا به بنام « ادیب نایینی» در دهه 1290 شمسی در کنار مکتب خانه های سنتی مرسوم، مدرسه ای جدید به سبک مدارس امروزی را در نایین تاسیس نمود. در سالهای 1296 شمسی تا 1307 فردی بنام میرزا جلال پیرزاده که ناظم مدرسه بود متوجه گردید که بسیاری از دانش آموزان علیرغم هوش و استعداد فوق العاده پس از اخذ تصدیق ابتدائی به دلیل ضعف اقتصادی بعنوان نیروی مولد کار در خدمت اقتصاد غالباً کشاورزی و کارگری خانواده قرار گرفته و ناچار به ترک تحصیل می باشند.
لذا در سال 1302 شمسی با هزینه شخصی کلاس فنی در مدرسه ایجاد نموده و از دو برادر بنامهای میرزا سید حسین و میرزا سید جواد سجادی که با هنر قالی بافی در منطقه اراک آشنا شده بودند دعوت به همکاری و آموزش نمود، که طی دو سال دانش آموزان با ذوق را با این هنر آشنا نمود. اگر چه میتوان این دو برادر را جزء اولین بافندگان فرش در نایین قلمداد نمود ولی مردم نایین از دیر باز با هنر بافتن زیلو، پلاس و گلیم و جامه های دست باف کرباسی با استفاده از پنبه های تولیدی در اقلیم کویر آشنا بوده اند و حتی سالیان متمادی با استفاده از موی شتر اصلی ترین جامه مردم «عبا» را تولید نموده اند.
بدین سبب میتوان به فراست و تیزبینی آن معلم دلسوز پی برد که با تغییر چرخه تولید و بافت، هنر بافتن مردم منطقه را به هنری پرسود و منفعت سوق داد. به موازات کار مدرسه بانوئی قالیباف که اصالتاً اهل اراک بوده و با فردی اهل نایین ازدواج نموده بود، در منازل به آموزش زنان و دختران همت گماشت و طولی نکشید که اولین کارگاه قالی بافی با مساعی فردی بنام حاج ملا قاسم صادقی در محله چهل دختران نایین شروع به تولید فرش نمود.
در ابتدا به دلیل نبود طرح و نقشه بومی از طرحهای اصفهان و ... استفاده می شد که به مرور افرادی همانند برادران حبیبیان خصوصاً حاج فتح اله حبیبیان، علی محمد رهنما، سید محمد برهانی، ولی اله شرعی، مرتضی پهلوان صفائی، با استعانت از طبیعت کویری و فرهنگ غنی مردم و با الهام از معماری و گچ بریهای مسجد جامع نایین « متعلق به قرن دوم تا چهارم هجری» به ابداع طرح و نقشه پرداخته و بافنده خلاق که با هنر بافتن از پیش بیگانه نبود دقت، نظم و سلیقه را چاشنی کار نموده و این محصول ظریف را جایگزین عبا (که با تغییر پوشش عمومی در حال منسوخ شدن بود) نمود.
از میان افراد فوق الذکر خانواده حبیبیان بعنوان یکی از بانیان صنعت فرش نقش اصلی و اساسی تری در جنبه های هنری و تزیینی فرش ایفا نمود که به دلیل کیفیت بالای فرشهای ابریشمی محصول کارگاههای آنان، با مارک نایین ـ حبیبیان به شهرتی عالمگیر دست یافته که بیشتر آن به کشورها اروپائی و آمریکایی به فروش رسیده و می رسد.
پس از تکثیر تصاعدی دارقالی در کمتر از دو دهه صنایع مادر و جانبی عمدتاً سنتی و دستی همانند نخ ریسی، نخ تابی، چله دوانی، نقشه کشی ، رنگرزی، رفوگری، قالیشویی و قالی سازی بطور کاملاً مستقل خودکفا و بومی در نایین بوجود آمد که بعنوان مثال برای رنگ آمیزی خامه با شیوه های کاملاً سنتی از مواد موجود در طبیعت همانند پوست انار، پوست گردو و روناس استفاده می گردد.
مواد اولیه مورد نیاز تولید فرش عبارت است از خامه، ابریشم، نقشه و طرح که بطور کلی نقشه حائز اهمیت بوده که ظرافت و رنگ آمیزی خارق العاده بعضاً 5/1 تا 2 برابر به ارزش آن افزوده و به نظر اهل فن نقشه خوب توانائی پوشاندن دیگر عیوب قالی را خواهد داشت.
از جمله نقشه های مورد استفاده می توان از طرحهای لچک و ترنج، شکارگاه، گلدانی، گلی مرغی، درختی یا جنگلی نام برد که با کاربرد رنگهای یشمی، کرم وسرمه ای در متن فرش و ترکیبات دیگر رنگها همانند عنابی، نخودی، قرمز، سفید در حواشی استفاده گردیده و از ابریشم برای ، برگها و ساقه گیاهان استفاده گردیده که این امر از تداخل رنگها جلوگیری می نماید.
معیار ظرافت فرش از لای نخ چله معین که در انواع 4 لا، 6 لا، 9 لا در نوسان بوده که نوع 4 لا کمیاب بوده و ظرافت تار و پود آن به حدی است که برای بافت نیاز به سرپنجه های نازک و برای نقشه خوانی نیاز به بینائی قوی است که این کار از عهده نوجوانان 8 تا 10 ساله ساخته است.
بافت قالی به روش گره زدن بصورت یک جفتی بوده که همانند بسیاری از کارها که تقلب در آن رایج بوده بعضاً دو جفتی هم گره زده می شود که البته باعث پایین آمدن کیفیت بافت می گردد.
بهرحال قالی های نایین بیشتر 6 لا و 9 لا بوده و اندازه مرسوم فرش های نایین بیشتر 6 و 9 متر بوده که متاثر از تقاضای بازار اندازه در نوسان می باشد. بطور مثال اندازه فرش موسوم به پشتی 80*20/1، اندازه قالیچه یا پرده ای 170*70/2 بوده و قالی 12 متر و 24 متر و حتی 1500 متر مربع تولید گردیده و در سالهای اخیر طرحهای ابتکاری گرد با قطرهای 60 سانتی متر و قطرهای 2 و 3 متر و حتی بیشتر بافته شده است. رج شمار بیشتر فرشهای نایینی بین 50 تا 70 گره در هر 5/6 سانتی متر یا 7 سانتی متر می باشد. متاسفانه در سالهای گذشته به دلیل سیاستهای انقباضی و جلوگیری از صادرات ، سرمایه گذار مجبور گردید تا مواد اولیه فرش و اهل فن آن را جهت تولید به کشورهای همسایه سوق داده که عملاً این صنعت در کشورهای مجاور نیز به طور ناخواسته احیاء گردیده و به مرور در حال قبضه بازار مصرف می باشد. از طرف دیگر بدلیل قیمت بالای مواد اولیه و قیمت پایین محصول داخلی و عدم صرفه اقتصادی، این حرفه با مشکلات عدیده روبرو بوده که با روی نیاوردن جوانان به آن، به تدریج منسوخ خواهد گردید، که می بایست متولیان امر جایگاه فرش را به عنوان یک کالای اقتصادی - صنعتی دوباره تعریف نموده و با کنترل و نظارت بر تمامی شئون، جایگاه آن را به عنوان یک کالای ارز آور در اقتصاد بین الملل حمایت و تقویت نمایند.
اگرچه هر انسان هنر دوستی در مقابل هنر سرپنجه بافنده سرتعظیم فرود می آورد ولی شاید به مصداق تمثیل عامیانه ((گوزه گر ازکوزه شکسته آب می خورد)) نسبت به این هنروران بی نام و نشان که با فرسایش قوای جسمانی خود به خلق نقشهای بدیع پرداخته و از دسترنج خود کمتر بهره مند گردیده اند غرق محبت و حتی تاثر خواهد گردید.
در پایان قطعه زیبای دختر قالیباف سروده شاعر توانای معاصر مرحوم جلال بقائی نایینی که با دستمایه قرار دادن این تمثیل شعری را به رشته نظم در آورده به عنوان حسن ختام درج می گردد.

دختر قالیباف

یک نوگــل هنرمند پژمرده و شکسته

 

بر روی پاره ای چوب همچون گره نشسته

پیری رسیده زودش نابود گشته بودش

 

یکبــاره تـــار و پودش از یکدگر گسسته

در بوستــان قالـی ایجاد کرده دستش

 

بــا رشتـه های رنگین گلهای دسته دسته

از کــار او نکرده یکره گــره گشــایی

 

بــا پنجه هنـرزا صدهــا گــره کــه بسته

افســرده و پریشــان در نقش آفرینی

 

بــا شــور این نوا را میخواند جسته جسته

نقش آفرین هستی اینرسم کی بپا کرد

 

تـا کـوزه گـر خورد آب از کـوزه شکستــه

تهیه و تنظیم:
محسن میرزابیگی نایینی
کارشناس مسئول سیاسی و اجتماعی



   1   2   3   4   5      >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ

انتقال مطالب به سایت جدید نایین نیوز دات آی آر Naein News NaeinN
رؤیا احمدی درگذشت
[عناوین آرشیوشده]


[ خانه | ایمیل |شناسنامه | مدیریت ]

©template designed by: www.naeinpeyk.tk